När jag flyttade tillbaka till Stockholm för över sex år sedan sökte jag efter ett nytt sammanhang och nya vänner. Jag hittade ett community som kallas DS. Jag lärde fort känna många människor via denna sida och gick på många events och fester.
Förutom mitt sökande efter vänner lockade det mig även med möjligheten att leka med kläder och uttryck. Mitt intresse för kläder har varit livslångt om än att det tagit många olika uttryck.
Jag har numera pausat mitt konto och släppt den världen. Mitt intresse för kläder kan jag ägna mig åt ändå.
Det var bitvis en väldigt rolig tid. Och bitvis en lärorik period. Och bitvis en period av besvikelser.
Jag tror att jag i hela mitt liv drömt om att finna någon/några som förstår mig, som står på min sida och stöttar mig i alla de olika idéer jag har. Det tar emot att erkänna det för det låter så självcentrerat men jag har kommit till en insikt. Det är nog vad alla söker och längtar efter. Någon som alltid står fast vid din sida. Som inte känner avund eller irritation när du gör något som de inte förstår.
Jag tänker att alla borde försöka vara den vännen själv – annars kommer det aldrig funka, men samtidigt finns det en gräns innan man måste inse att om man inte får tillbaka stöttning och ”godkännande” så är man kanske inte på rätt plats?
Låt mig ta ett exempel: Jag tror (är inte säker, men tror) att de flesta inte egentligen bryr sig så mycket om antalet likes på någon plattform så mycket som ”rätt” likes. Jag tror de flesta tittar i listan för att se om ens vänner stöttar eller inte. Om man får tjugo eller hundratals likes är mindre viktigt som att man alltid tittar efter sina vänners godkännande. Allt man verkligen vill är att bli stöttad av sina vänner.
Det är som att vi konstant söker efter att få vara individer, uttryck oss men samtidigt få ett godkännande från de närmaste, för vi behöver ändå vara i ett sammanhang.
Min jakt på sammanhang kanske aldrig fullt kommer att lägga sig, men jag känner ett större lugn nu. Jag tycks ha lätt att lära känna människor och är aldrig blyg att söka kontakt. Igår var jag på en vinbar med en ny kollega som jag omedelbart connectade med trots att hon är nästan trettio år yngre än jag.
Det finns alltid nya vägar att gå.








